Arkiv 2018
Bukkene Bruse begynner på skolen
Bjørn F. Rørvik og Gry Moursund, Cappelen Damm 2017
I den tredje boken om de tre bukkene Bruse begynner de på skolen!
Det var en gang tre bukker som het Bukkene Bruse. En dag fikk de et brev om at de måtte begynne på skolen. «Hvorfor det?» spurte den minste. «Alle må gå på skolen nå for tida», forklarte den største bukken. Så ble de enige om at de kunne prøve for ei uke eller to.
Men skolen har fått ny rektor – og det er ikke hvem som helst!
Aktiviteter
Aktivitet før arrangementet:
Har du et skjelett?
Les litt fra ”Samira og skjelettene”. Barna kan gjerne bla i boka selv, og dere kan snakke om hva de tror den handler om. (Hele boka leses i forbindelse med biblioteksbesøket.)
Visste barna at de har skjelett inne i kroppen? Dans, hopp og sprett! Kan de kjenne at skjelettet hermer? Kan de se skjelettet som titter ut av munnen?
Aktivitet før arrangementet:
Tegn skjelettet ditt!
Alle barna tegner skjelettet sitt på et A4 ark. Dere kan gjerne se på tips for skjelett-tegning som finnes på Boklek-websiden dersom det er vanskelig. Ta vare på tegningene til etter bibliotekbesøket.
Du trenger:
- Blyant
- A4-ark
- Utskriften: «tips for skjelett-tegning» (PDF)
Aktivitet etter arrangementet:
Lekende skjeletter
Skriv ut plakaten med tegning av en lekeplass hvor skjelettet til Samira er med, gjerne i så stort format som mulig.
Alle barna klipper/river ut skjelettene de har tegnet og limer/teiper/kleber det på plakaten sammen med Samira. Hva vil skjelettet deres gjøre i dag? Stå på hodet? Henge i et tre? Ligge på krakken?
Du trenger:
- Utskriften: «lekeplass-plakat» (PDF)
- Skjelettene som barna har laget
Aktivitet etter arrangementet:
Det som ikke synes på røntgen
Tegn og fortell hva som finnes inne i deg! På bibliotekbesøket snakkes det litt om at vi har mye inne i oss som man ikke kan se, selv ikke med røntgen. Hva skjuler seg inne i et menneske?
Bruk fantasien! Kanskje har noen en stor hval som spiser kake inne i seg, kanskje noen har en maurtue! En hemmelig boks med glitter på! Eller masse spaghetti! Eller en hel skog! Noen dager har man kanskje bare grus. Andre dager mange små nisser som ler! Alt er mulig!
Oppmuntre til å dikte historier rundt ”innmaten” i samspill. F.eks la barna fortelle og/eller tegne hva som finnes i dem på glade dager, og hva som finnes i dem på sure dager.
Kan barna fortelle/tegne noe som finnes inne i en som er sint? Er glad? Er forelsket? Er sliten? Har en hemmelighet? Gleder seg? Gruer seg?
Aktivitet etter arrangementet:
Hele deg i en boks!
Videreføring av oppgaven om det som ikke synes på røntgen: Barna lager en titteboks som viser hva de har inni seg.
Noen vil kanskje lage en ren biologisk innmat, noen vil kanskje visualisere følelser. Lek med fantasien. Oppmuntre til å fortelle om hva de har laget.
Kanskje vil man dekorere utsiden, lime på et portrett av barnet på toppen, kanskje henge på gardiner foran. Noen vil kanskje tegne, eller male bilder og lime på innsiden. Eller man kan fylle den med objekter, eller ting barna lager i plastelina, papir, papp, kvist, trolldeig etc.
Kanskje må man putte nye ting inn i boksen en dag man er sint? Eller en dag man er ekstra glad?
Du trenger:
- En eske som er åpen i den ene siden, f.eks. en skoeske uten lokk
- Saks/hobbykniv
- Ting å dekorere med
Slik gjør du:
- Still boksen opp på høykant slik at det blir som en titteboks eller liten scene.
- La hvert barn (eller i små grupper) fylle den og dekorere med det de har inne i seg. Barnehagen velger selv hvor omfattende man vil gjøre det.